Tuesday 7 April 2015

Jangan salahkan Allah

Kalau kita diuji dengan dugaan yang maha berat
Jangan salahkan Allah

Jangan salahkan Allah!
Itu pesan saya, kerana kadang-kala Allah menguji hambaNya dengan pelbagai cara.
Sakit? Masalah? Stress? Gangguan makhluk halus? Hutang menimbun (yang ini salah sendiri)

Ketika sakit, minda dan fikiran kita dalam keadaan tak stabil.
Mulalah menyalahkan Allah...
Kenapa Allah menyakitkan aku?
Kenapa Allah menduga aku dengan sesuatu yang tak mampu aku tanggung?
Adakah Allah tak suka pada aku?
Adakah Allah tak sayangkan aku?

Janganlah macam tu...

Anda sakit sekali--itulah sekali Allah nak duga.
Fikirkan, sejak azali lagi Allah telah berikan segala nikmat yang tidak terhingga kepada kita, sejak lahir, hinggalah saat ini...
Umur, rezeki, badan yang sihat, kebahagiaan, rasa gembira, kebajikan, (tak terhitung banyaknya!)
Tapi sakit sikit saja, kita sudah lupakan segala kebaikan dan nikmat yang Allah pernah beri pada kita.
Janganlah macam tu...

Bukan ke penyakit itu adalah salah satu cara untuk menyucikan dosa...
Juga untuk menguji sejauh mana tahap keimanan dan kesabaran kita...
Allah turunkan penyakit--berserta penawarnya.

Seperti yang saya ceritakan sebelum ini,
Saya sakit sejak kecil lagi.
Tapi, waktu kecil kita tak pernah risau, tak pernah berusaha untuk cari penawar, sebaliknya emak dan ayahlah yang berusaha sedaya upaya untuk mencari penawar untuk anak kesayangan mereka ni...
Kini emak dan ayah dah tak ada... terpaksalah saya risau untuk diri sendiri.

Tapi tidak pernah terdetik pun untuk menyalahkan Allah. (Jika ada, 'Aku mohon ampun Ya Allah!)
Kerana Allah telah menghidupkan saya, memberi saya sebuah keluarga yang bahagia, memberi saya rezeki makan, kami ada tempat tinggal yang elok, jiran-jiran yang baik, bukanlah itu semua nikmat daripadaNya?

Setiap apa yang berlaku dalam hidup kita, sudah ditentukan oleh Yang Maha Esa.
Kita sebagai hambaNya, bertenang dan harungilah hari-hari seterusnya dengan rasa syukur...

Kalau hidup kita sering ada turun naiknya, maknanya Allah peduli pada kita...

Betulkan jika saya tersilap. 

No comments:

Post a Comment