Friday 3 April 2015

Air Doa dan Manzil


Saya selalu buat air doa sendiri. Sendiri baca, sendiri minum. Maklumlah, saya mengubati diri sendiri sejak gagal berubat dengan beberapa orang sebelum ini. Kenapa gagal? Pertama, kerana kekangan kewangan. Sekali jumpa, RM 50. Seminggu 3-5 kali jumpa. Tak termasuk harga minyak kasturi RM 50, juga pagar rumah RM 150. Terus-terang, saja kehabisan banyak duit kerana masalah ini. Kedua, saya rasa saya terlalu bergantung pada perawat, sehingga terlupa untuk berusaha sendiri.

Pernah sekali, saya mengupah seorang makcik (Pengamal perubatan islam) untuk memagar rumah saya, dengan air dan garam bacaan). Selesai semuanya, Abang saya bayar duit dalam sampul, RM 150. Tiba-tiba, kata makcik tu, duit tu lesap. Baru sekejap bertukar tangan. Sampul itu sepatutnya tebal dengan duit yang berlipat--alih-alih, poof! Hilang. Kata makcik tu, mungkin tak ada rezeki. Nasib baik dia tak minta ganti.

Seingat saya, setelah berubat banyak kali dengan dua-tiga orang pengamal perubatan, hasilnya tetap sama. Gangguan tetap datang--hinggalah saya berputus asa dan tidak melayan kerenah gangguan itu (walaupun saya rasa sangat tertekan).

Akhirnya, saya mengambil keputusan untuk merawat diri sendiri, dengan bacaan Al-Quran, solat Tahajud, sedekah, guna minyak kasturi, mandi air bacaan, minum air doa, dan bermacam-macam cara saya cuba.

Baru-baru ini saya cuba method baru. Saya buka bacaan Manzil dari MP3, dan biarkan ia dimainkan sepanjang malam dalam bilik tidur. (Saya tidur di ruang tamu) Disamping itu, saya letakkan sebotol air di tepi speaker. Bayangkan ia dimainkan sepanjang malam. Berpuluh-puluh kali air itu menangkap bacaan Manzil.

Walau bagaimana pun, kita hanya berusaha, Allah jugalah yang menyembuhkan... Jangan fikir air itu sebagai air jampi yang berkuasa pula. Allah jualah yang berkuasa.

Tapi, kalau anda nak baca sendiri pun boleh juga. Sebaik-baiknya dilakukan selepas solat.
Ambil sebotol air mineral, baca dengan tertib dan yakin tanpa sebarang kesilapan (takut lain pula maknanya), kemudian tiupkan perlahan-lahan pada muncung botol air tersebut. Yakin pada Allah.

Tapi, jangan terkejut kalau anda minum air manzil tu, tiba-tiba badan rasa semacam.

Ingatlah--Allah yang menyembuhkan. Bukan kerana minum air tu, kita sembuh. Itu tak betul. Urusan sembuh atau tidak, itu ketentuan Allah. Kita hanya berusaha. Dan ingatlah, kalau pun ada perawat yang merawat kita, tak semestinya kita sebagai pesakit tak perlu buat apa-apa. Diri sendirilah yang perlu memainkan peranan.

Jangan tinggal solat, bacalah Al-Quran, lakukan solat-solat sunat, dan apa-apa saja kebaikan untuk mengusir anasir kejahatan. Sesungguhnya, jin atau syaitan tidak suka pada manusia yang suka melakukan kebaikan.

No comments:

Post a Comment